lördag 23 april 2011

Mag & tarmsbesvär

2011-04-22
Jag såg på TV 4:s Text-tv idag en nyhet om att 1 000 svenskar om året får Chrons sjukdom och i och med att det är en inflammatorisk sjukdom så är det ju ganska lätt att räkna ut vad som kan vara en stor orsakt till det, tycker jag i allafall...

Kostdoktorn - Andreas Eenfeldt bland annat, skriver lite om det i sin blogg och det är ju skrämmande hur vi i många herrans år nu har "misshandlat" våra kroppar på grund av vad olika nämnder och styrelser talat om för oss vad vi ska äta och hur vi ska inta det. :(
Detta inlägget här>> skrev Dr Andreas Eenfeldt i Kostdoktorn.se redan den 7 november 2009....
Även Dr Annika Dahlqvist har ett par inlägg i sin blogg, här>> och här>>

Jag tycker att vi nog numer blir så pass informerade om matfusk och vidden av hur viktigt det är att äta bra och närproducerade råvaror så om kanske 5-10 år så har vi nog en helt annan kost än den vi haft i hela mitt levande liv, får man ju hoppas i allafall....
Själv levde jag ju i stort sett bara på limpmackor med Lätt & Lagom och snabbmakaroner kryddade med ketchup, när jag var så pass att jag själv bestämde och som min mor inte kunde styra över, huvudfödan i min kost :(

Jag hoppas verkligen att kroppen inte tagit större skada än den har, förutom den ständiga mag- och tarmkatarren jag dragits med i stort sett hela mitt vuxna liv och nu på senare år högt blodtryck...
Dock lade jag ner nästan helt vitt bröd och potatis för några år sen redan och det tog inte lång tid förrän magen blev gladare.... Vilket ju säger en hel del....
Jag hade en kompis med Crohns sjukdom (som tyvärr inte längre finns här hos oss) som hade ett h*lv*te med alla dessa toabesök och ständiga magvärk och vi alla led med henne, så det är ingen rolig sjukdom alls gissar jag!

Men nu är det dags att göra kväll/natt här, i morgon är det grillbjudning hos min mor med sambo, så jag ska göra en god och fet röra att ta med i stället för potatisgratängen som jag såg att dom andra ska äta.... Kanske får jag även mamma att vara måttlig med den och ta av min röra i stället :-D

Gonatt och sov så gott och ha en fortsatt skön påskhelg, i morgon ska jag skriva lite om spårningen vi gjorde tidigare idag, efter påskmiddagen på Knutsbo (där jag bara behövde avstå potatisen, brödet och senapen)

2 kommentarer:

Lämna gärna ett tassavtryck när du ändå är här ;.p